Przejdź do głównej zawartości

Komputer dla fotografa - co, jak i dlaczego?

Nie da się ukryć że praca fotografa czy hobby fotoamatora wymaga sprawnego komputera. Jak wybrać komputer do obróbki zdjęć? Na co zwrócić uwagę? O tym poniżej.


Wybór systemu: PC Windows czy Apple Mac? Jaki komputer do obróbki zdjęć?

Co wybrać? To tak naprawdę bez znaczenia i można powiedzieć, że jest kwestią gustu. Jako fotoamator, który pracuje jednocześnie na komputerach Apple oraz PC, mogę zdecydowanie stwierdzić, że wybór pomiędzy Apple i Windows nie będzie miał żadnego wpływu na nasze zdjęcia. Oczywiście systemy te mają pewne różnice, o czym poniżej.

  • Mac – czyli Mac Pro, iMac, iMac Pro lub MacBook Pro. Te komputery są cenione ze względu na dobre zarządzanie kolorem, przyjazność dla użytkownika, stabilny system operacyjny (to nie jest sugestia że Windows nie jest stabilny), oraz przyzwoitej (choć nie rewelacyjnej, w przeciwieństwie do tego co się niektórym zwolennikom marki z jabłuszkiem wydaje) jakości wyświetlacz w MacBookach i iMac’ach. Należy jednak uczciwie powiedzieć, że za te same pieniądze można mieć dużo lepszy sprzęt pracujący pod kontrolą systemu Windows, a jeżeli naprawdę zależy nam na poprawnym oddaniu kolorów i tak konieczny jest zakup zewnętrznego monitora color critical ze sprzętową kalibracją. Dobry monitor z zarządzaniem koloru to coś czego Apple na chwilę obecną nie ma w swojej ofercie (tak, nawet Apple Pro Display XDR, pomimo swojej ceny, to nie jest dobry monitor do profesjonalnej obróbki zdjęć). Z całą pewnością wybór systemu Apple, pod warunkiem, że mamy na to fundusze, niesie ze sobą komfort i wygodę użytkowania, pomimo pewnych ograniczeń. Proszę zauważyć McBook Air nie został wymieniony w tym zestawieniu bo moim skromnym zdaniem to za słaby sprzęt aby kupować go w celu przetwarzania grafiki.
  • Komputery PC (Windows) – to bardziej uniwersalny wybór. Można stworzyć stacjonarny sprzęt o niemal dowolnej konfiguracji, który przewyższy najdroższe modele Apple pod względem wydajności. Od czasu Windows 10 (a nawet wcześniej) zarządzanie kolorem nie jest już żadnym problemem. Trzeba jednak bardziej uważać, aby wybrać odpowiedni model, gdyż o ile kupując Apple jesteśmy ograniczeni do konfiguracji wybranej przez producenta który trzyma pewien standard minimum, tak komputer / laptop PC możemy kupić o praktycznie dowolnej konfiguracji, nawet takiej która nie nadaje się do obróbki zdjęć. Innymi słowy, przy zakupie PC musimy więcej myśleć nad tym co kupujemy.


Wszystkie znane mi pakiety do obróbki zdjęć zachowują się identycznie na obu platformach - poza skrótami klawiszowymi które niekiedy mogą być różne ze względu na różne klawisze funkcyjne.

Laptop czy komputer stacjonarny?

Czasy, gdy laptopy były za mało wydajne do wygodnej obróbki zdjęć już dawno minęły. Wśród obecnie produkowanych laptopów / komputerów mobilnych można bez problemu znaleźć modele odpowiednie do poradzenia sobie z wymaganiami związanymi z pracą fotografa. Czy lepszym wyborem będzie laptop, czy komputer stacjonarny? To zależy od naszych potrzeb.

Laptop dla fotografa

  • Mobilność - bardzo przydatny, gdy sporo pracuje się na wyjazdach – można zgrywać i obrabiać zdjęcia w hotelu, czy nawet podczas ich trwania.
  • Dobry laptop dla fotografa z pewnością będzie droższy niż komputer stacjonarny o takich samych parametrach, a bardziej wydajne konfiguracje są dostępne tylko jako komputery stacjonarne.
  • Mniejszy ekran w laptopie może być mniej wygodny niż dedykowany monitor (ale zawsze mamy opcję podłączenia zewnętrznego ekranu).

Komputer stacjonarny dla fotografa

  • Większa wygoda i ergonomia (zewnętrzny monitor, klawiatura, myszka), za to brak możliwości pracy poza domem.
  • Komputer stacjonarny przeważnie ma lepsze parametry i jest tańszy niż analogiczny laptop.
  • Większa możliwość rozbudowy systemu.
Każdy fotograf czy fotoamator ma swoją specyfikę pracy i indywidualne przyzwyczajenia oraz potrzeby sprzętowe. Jeśli dostrzegamy potrzebę posiadania obu rozwiązań, to warto wziąć to pod uwagę. Komputer mobilny będzie świetnie uzupełniał komputer stacjonarny i przyda się na wszelkich wyjazdach, by nie trzeba było czekać z pracą nad plikami do powrotu do domu.

Kluczowe komponenty przy wyborze komputera do obróbki zdjęć.

Przetwarzanie fotografii cyfrowych, poza takimi funkcjami jak ich przegrywanie, katalogowanie i przechowywanie, to przede wszystkim obróbka przy pomocy specjalistycznych programów graficznych takich jak Adobe Photoshop, Gimp, i wielu innych dostępnych, o których nie piszę bo nie mam z nimi zbyt wielkich doświadczeń. Wszystkie te programy do swojego płynnego i wygodnego działania potrzebują wydajnego systemu z dużą ilością pamięci RAM, wydajnym procesorem i szybkim dyskiem SSD.

Procesor

Szybki procesor w pracy nad fotografiami pozwoli na równoczesne wykonywanie wielu czynności i zapewni płynność działania urządzenia. Minimum polecanym przeze mnie do obróbki zdjęć jest Intel i5, natomiast i7 lub i9 pozwoli na bardziej komfortową pracę. Należy przy tym pamiętać że technologia cały czas idzie do przodu i dokonując wyboru przy zakupie należy porównywać między sobą procesory tej samej generacji, np. nowy procesor i5 10 generacji może być bardziej wydajny niż stary procesor i7 6tej generacji (nie omawiam tu procesorów AMD gdyż ich nie używam).


Pamięć RAM

Krótko - kupując nowy sprzęt, 8 GB to minimum, i tylko w laptopie Apple. Przy czym zaznaczam że jest to minimum i nie należy tu oczekiwać rewelacji. Jestem w stanie używać PS/ACR na  MacBook Pro 13 z 8 GB RAM, ale tylko jeżeli naprawdę muszę, np. na wyjeździe, i tylko po to aby wywołać kilka zdjęć z RAW w celu szybkiej demonstracji. Jakakolwiek bardziej wymagająca praca jest po prostu niewygodna, żeby nie powiedzieć że niemożliwa. W przypadku komputerów stacjonarnych lub laptopów z systemem Windows, 16 GB to minimum a 32 GB pamięci RAM jest rozsądnym wyborem. Osoby lubiące składać panoramy z kilku / kilkudziesięciu zdjęć jednocześnie powinny zastanowić się nad zakupem komputera z 64 GB RAM.

Karta graficzna

W przypadku laptopów ważne jest aby kupić sprzęt z dedykowana kartą graficzną, a przypadku komputerów stacjonarnych każda dedykowana karta graficzna ze średniej półki zapewni nam wystarczający komfort pracy i jest duża szansa że będzie wydajniejsza niż to co oferują najlepsze nawet laptopy.

Dysk

Zakup systemu z dyskiem SSD zapewni nam dużo szybsze działanie i lepszy komfort pracy, niezależnie czy będziemy zajmowali się obróbką zdjęć czy czymkolwiek innym.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Fotografia ptaków bezlusterkowcem - poradnik początkującego.

  Fotografia przyrody to zajęcie dostępne dla każdego, a bezlusterkowce naprawdę dają radę. Kiedy w marcu 2020 roku COVID wymusił na nas zmianę trybu życia i sposobów spędzania wolnego czasu, z fotografią przyrody nie miałem nic wspólnego. To po prostu nie była moja dziedzina, nigdy wcześniej się tym nie interesowałem. Co więcej, jakiś czas wcześniej całkowicie przesiadłem się z lustrzanek na bezlusterkowce. Fotografia to moje hobby od prawie 20 lat, przez większość tego czasu używałem oczywiście lustrzanek cyfrowych. W 2015 roku kupiłem mój pierwszy bezlusterkowiec Sony i zacząłem używać obu systemów równocześnie, a pod koniec  2019 stwierdziłem że lustrzanki są już mi zbędne bo leżą w szafie i w zasadzie ich nie używam. Sprzedałem więc Canona 5D MK IV oraz 6D, a zostawiłem sobie Sony A7RIII i Canon EOS R jako główne aparaty, plus kilka innych aparatów z mniejszymi matrycami których używam na wakacjach i wszelkich wyjazdach. Sytuacja wydawała się więc beznadziejna - popularne opinie k

Mikro Cztery Trzecie (M4/3) kontra pełna klatka (FF) - wybór systemu do fotografii przyrodniczej.

 System M4/3 jest przez wielu postrzegany jako budżetowe rozwiązanie dla fotografów przyrody, oferujący małe rozmiary i ekwiwalent ogniskowej jak w najlepszych obiektywach super telefoto na FF. Jak to wygląda w praktyce? Już na wstępie chciałbym wszystkich uspokoić że nie jestem hejterem systemu M4/3, i nie mam zamiaru nikogo przekonywać że jest to kiepski sprzęt który do niczego się nie nadaje. Wręcz przeciwnie - używam systemu M4/3 jako dodatek do dwóch aparatów FF i jednego APS-C, bardzo sobie chwalę małe rozmiary i uniwersalność jaką oferuje mój Panasonic Lumix G9 z obiektywem Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO. Do tego stopnia że kiedy szykował mi się wyjazd, na który z różnych przyczyn nie byłbym w stanie zabrać mojego standardowego sprzętu do fotografii przyrody, zakupiłem teleobiektyw do M4/3 - Panasonic Leica DG Elmarit 200mm f/2.8 + TC 1.4. Miałem więc okazję przekonać się empirycznie jak fotografuje się przyrodę systemem M4/3 używając najlepszego teleobiektywu j

Fotografia dronem - czyli o najepszym statywie jaki możesz sobie wyobrazić.

Pomimo stosunkowo małej matrycy, zakup drona zmienia zasady gry w fotografii krajobrazowej. Ten wpis warto zacząć od tego, że nie jestem miłośników dronów jako takich. Nie kręci mnie samo latanie, akrobacje, konstrukcja ani nauka pilotażu. Interesuje mnie natomiast robienie zdjęć. Ale - co ważne - nie typowych zdjęć lotniczych z kamerą skierowaną pionowo w dół, lub z bardzo dużej wysokości gdzie ledwo widać co się dzieje tam w dole. Nie staram się na siłę robić zdjęć które mają być interesujące tylko dlatego że zostały zrobione z powietrza, i po wielu moich fotografiach nawet nie widać że były zrobione dronem. Większość moich zdjęć wykonuję z wysokości kilku - kilkunastu metrów, a dron służy mi jak latający statyw który umożliwia wykonanie zdjęcia jak z wirtualnego punktu widokowego, który mogę sobie sam stworzyć kiedy znajdę ciekawy widok. Jakiego drona kupić aby móc robić dobre zdjęcia? Przy wyborze drona kierowałem się wielkością matrycy. W moich codziennych zastosowaniach używam ap